Gelukkig voor de klas

Ga voor meer werkplezier en betere leerprestaties
Een handreiking voor alle leraren die de eigen bevlogenheid willen aanwakkeren
Over het boek

Wat zijn de grote pluspunten van werken in het onderwijs? De vakanties! Zo denkt de buitenwereld. Voorkom dat je dit zelf gaat geloven. Hoe bewaak je werkplezier en de idealen waarmee je in dit vak bent gestapt? Gelukkig voor de klas geeft op basis van de positieve psychologie een antwoord op deze vragen.

Het aanboren van energiebronnen is nodig als je te maken hebt met (te) grote klassen, ouders die kritisch meekijken en leerlingen voor wie respect voor de docent niet vanzelfsprekend is. De hoge werkdruk kan ervoor zorgen dat de schoonheid van het vak op de achtergrond raakt: het bijdragen aan de zelfredzaamheid en het geluk van toekomstige generaties.
 
Dit boek is een inspirerende handreiking voor alle docenten en docenten in opleiding die hun eigen bevlogenheid willen aanwakkeren en hun geluk willen vergroten. Want gelukkige docenten hebben leerlingen die beter meewerken en presenteren.


Enkele aanbevelingen voor Gelukkig voor de klas

Prof. Dr. Jan Walburg, hoogleraar positieve psychologie aan de Universiteit Twente:

Jacqueline Boerefijn is een pionier. Haar onderwerp is het welbevinden op scholen. Dat is geen leuk extraatje, maar raakt de kern van het onderwijs. We weten dat welbevinden een belangrijke voorwaarde is om open te staan voor nieuwe ervaringen. Leerlingen leren sneller en ontwikkelen zich breder met een wakkere en positieve geest. Daar komt bij dat er geen welbevinden in de klas is, zonder welbevinden voor de klas. Het is prachtig dat Jacqueline en Ad Bergsma hun krachten hebben gebundeld en een mooi, leesbaar en belangrijk boek schreven over het welbevinden van docenten. Een docent die niet zo goed in zijn vel zit, draagt zijn of haar stemming makkelijk over en dan is effectief doceren een hele klus.’

Prof. dr. Fred Korthagen, emeritus-hoogleraar onderwijskunde Universiteit Utrecht:

‘Gelukkig voor de klas is een inspirerend boek dat leraren helpt om vanuit een positief kader onderwijs leuk en effectief te maken. De auteurs brengen een grote hoeveelheid onderzoeksresultaten en praktische inzichten bij elkaar. Een boek vol ideeën, dat de flow in het werk (terug)brengt en houdt, ook als het even tegenzit.’

Drs. Peter Mol, Directeur Gedragpunt, Aloysius Stichting:

´Waardevolle bijdrage voor de onderwijswereld!´

Jacqueline Boerefijn heeft jarenlange ervaring in het onderwijs. Voor haar project 'Lessen in geluk' kreeg ze de H.J. Jacobsprijs voor onderwijsvernieuwing. In 2010 studeerde ze af als Master of Applied Positive Psychology aan de University of East London. Ontdek de website van Jacqueline Boerefijn www.positiefonderwijs.nl en de website van Stichting Lessen in geluk www.lesseningeluk.nl.

over : 

Ad Bergsma is psycholoog en wetenschapsjournalist. Hij promoveerde in 2011 aan de Erasmus Universiteit van Rotterdam met zijn proefschrift 'Onvolmaakt geluk'. Bezoek de website van Ad Bergsma www.grootstegeluk.nl.

Technische info

EAN
9789401421126
Beschikbaar: Verschenen
Formaat: 17cm x 23cm
Verschijningsdatum: 30/09/2014
Afwerking: Paperback
Druk: 1
Aantal pagina's: 192
NUR Omschrijving: Onderwijs algemeen
Uitgever: LannooCampus