Goede communicatie op school

Goede communicatie op school

30/10/2019

Goede communicatie op school is een win-win situatie voor alle betrokkenen. Effectief communiceren is een vaardigheid waar je je hele leven plezier aan beleeft! Lees de casus van Ingrid van Essen uit haar boek Communicatie zonder frustratie in het onderwijs.

 

 

Met pet op in de klas - hoe reageer jij?

Je leerling Marc zit met zijn pet op in de klas. Dit is tegen de regels. Je loopt naar hem toe en vraagt hem rustig zijn pet af te doen. Je loopt weer weg. Aangekomen bij je bureau zie je dat Marc nog steeds zijn pet op heeft. Wat doe je?

A. Je loopt naar hem toe, vraagt welk deel van jouw vraag hij niet heeft begrepen en blijft dit keer wachten totdat hij de pet afdoet
B. Je stuurt hem de les uit. Regels zijn regels
C. Je doet alsof je het niet gezien hebt en laat het zo
D. Je loopt naar hem toe en vraagt naar de reden waarom hij zijn pet niet wil afdoen.

> Het juiste antwoord is antwoord D.

Antwoorden A,B en C zijn reacties vanuit je eigen IK-perspectief. Je kunt ook besluiten anders naar gedrag te kijken. Dan kijk je niet naar wat IK (de leraar) zie, maar ben je nieuwsgierig naar Marc’s gedrag. Je zet dan je systemische bril op. Door een oprechte en oordeelloze vraag te stellen, geef je Marc de mogelijkheid om te vertellen waarom hij zijn pet niet afzet. Het antwoord zou je kunnen verbazen.

 

Communicatie zonder frustratie in het onderwijs
Ingrid van Essen

Er is geen gebied waarin zoveel goed of fout kan gaan als in communicatie. Elkaar begrijpen is een kiem van inspiratie. Niet begrepen worden een bron van frustratie. Effectief met elkaar communiceren is behoorlijk lastig. Want hoe zorg je ervoor dat de ander snapt wat jij wilt zeggen? Terwijl het voor jou toch heel duidelijk is wat je zegt.

€ 30,99 |  Meer info